Saturday, May 3, 2008

Parlimen oh parlimen... apa nak jadi... jadilah


Oleh zahash

" Kehangatan sidang parlimen ke 12 kali ni sememang telah di jangkakan, kerana Umum telah mengetahui bahawa bilangan ahli parlimen sekarang ini sama rata dan sama rasa, tidak ada lagi kes buli terhadap anggota-anggota pembangkang macam penggal-penggal yang lalu.

keributan yang berlaku tempohari sebenarnya menggambarkan bagamaina kegagalan kerajaan dalam membentuk keadilan di dalam parlimen, kita belum dengar lagi komen menteri yang di tugaskan menjaga parlimen, biasanya beliaulah yang paling lantang, tapi kali ini kita kurang dengar cakap beliau, yang kita dengar menteri hingusan Sabery chik yang dok asyik berkokok siang dan malam hendak menjadi juara dan cuma untuk memanipulsai isu tersebut dengan menggambarkan ahli parlimen pembangkang kelas ke 3.

Satu persoalan yang perlu kita fikirkan bersama, mengapa keadaan ini berlaku? apakah sebenarnya punca kekalutan tersebut? apakah parlimen itu tidak ada peraturan yang perlu di patuhi?

Bagi saya kekalutan itu berlaku bukanlah di sebabkan peraturan yang tidak betul dan sempurna, akan tetapi kekalutan itu berlaku apabila budaya parlimen yang telah di asas di budayakan oleh BN cuba untuk di pecahkan oleh pembangkang, sama seperti orang-orang muda sekarang ingin memecahkan budaya orang-orang tua yang lama dan bertentangan dengan agama, pasti haru biru dan hiruk pikuk di buatnya.

BN menjadi gundah sekarang sebab

* Budaya penteng mereka tidak dapat di teruskan lagi
* Budaya menjawab soalan pembangkang sambil lewa sperti melepas batuk di tangga tidak dapat di teruskan lagi.
* Budaya membuli MP pembangkang dengan memperlekeh dan, menge'boooo' beramai-ramai sudah tidak dapat di lakukan lagi.
* Budaya mengenepikan peraturan-peraturan mesyuarat sudah tidak dapat di lakukan lagi.

mungkin banyak lagi budaya-budaya yang telah diterapkan oleh BN sejak 50 tahun lalu, mungkin kali ini mereka terpaksa lupakan (sahabat-sahabat boleh tambah lagi budaya BN dulu dalam Parlimen)

Kepada speaker pula,, sampai bila harus guna budi bicara ? apa guna ada peraturan jika semuanya guna budi bicara? mungkin masa ini kita terkenang Tun zahir yang menjadi Speaker Parlimen yang paling di hormati, mungkin speaker kali ini ialah Speaker bidan terjun untuk bagitahu kepada rakyat Sabah bahawa BN ambil berat juga pada mereka, sedangkan itu semua lakonan semata-mata.

Jika sekira ada orang nak kata bahawa pembangkang telah jadikan parlimen kita ini seperti pasar, katalah seribu kali pun, asalkan kebenaran dapat di nobatkan, peraturan dapat di jalankan, suara rakyat dapat di perdengarkan... hatta kalau nak jadi macam parlimen Taiwan, Korea dan mana-mana negara yang ada kes lontar kasut, lontar baju maka JADILAH, asalkan perjuangan untuk keadilan dan hak bersuara dapat di julang. Apa guna nampak senyap dan bersopan sedangkan UMNO/BN sedang bermain wayang dengan jawapan-jawapan yang tidak terpijak di bumi dan helah-helah speaker yang menggunkan BUDIBICARA yang membelakangkan peraturan.....


Hal Sebery chik.......lepas ni.....

www.zahidyusof.blogspot.com

No comments: