Wednesday, June 4, 2008

TAHNIAH Hadiah pilih BN : Harga minyak naik lagi.

Oleh cina-islam

"a
PARIT BUNTAR, 4 Jun :-Benar sebagai yang dijangkakan, dan terbukti menteri BN, sharir berbohong. Sah harga petrol telah dinaikkan RM0.78 seliter kepada RM2.70 seliter berkuat kuasa mulai esok.

Ia merupakan kenaikan harga hampir 40 peratus daripada harga RM1.92 seliter sekarang. Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan pada sidang akhbar di sini hari ini.

Harga diesel turut dinaikkan sebanyak RM1 kepada RM2.58 seliter daripada RM1.58 sekarang.Bagaimanapun, untuk mengurangkan beban rakyat, Abdullah berkata, kerajaan akan memperkenalkan rebat tunai bahan api dibayar kepada pemilik kenderaan persendirian sebagai satu bentuk subsidi minyak.
Stesen minyak di sekitar Parit Buntar seawalnya sejak jam 5.30 petang telah dipenuhi oleh warga sekitar untuk mendapatkan harga lama. Walaupun sekadar setangki minyak dengan kadar lama itulah mungkin suatu kepuasan dan peluang yang ada dalam keadaan tertekan sebegini.
Saya berada di stesen minyak Petronas kampung kedah sekitar jam 6.20 petang sehingga hampir maghrib untguk berkongsi masalah dengan warga setempat dalam menghadapi kemelut ini.

Tangki minyak memang kosong, namun saya tidak sanggup untuk berbaris panjang . Dalam hati berkata "biarlah rakyat menerima peluang ini bukannnya aku. banyak lagi orang yang lebih susah dan akan lebih susah dengan harga baru pada hari-hari mendatang".

Antara yang berbaris adalah pemimpin UMNO Bahagian Parit Buntar dan bekas ketua kampung di sini. Selain itu banyak dikalangan kakitangan Kerajaan dan swasta. Saya berkesempatan mendengar rungutan mereka yang hampir 100 pratus tidak bersetuju dengan kenaikan ini.

Seorang penduduk Bandar Baharu, En. sofian Abu Babar berpendapat kenaikan ini sangah menyusahkan apa lagi dengan pendapatannya yang tidak seberapa sebagai pekerja swasta. Belia menjangka kan harga barang akan naik secara mandadak selepas ini.

Abdul Rahman Yahya dari Taman Seri Tenggara pula berkata langkah meniakkan harga minbyak adalah langkah yang menyuysahkan rakyat, dan juga beliau yakin harga barang pasti naik.

Seorang peniaga Tionghua yang tinggal bersama dengan saya di Taman Wawasan berpandangan sepatutnya harga minyak tidak patut dinaikkan. Harga asal kena dikekalkan . Paling baik kena turunkan seperti menifesto BA dalam PR yang lepas.

Selain itu seorang yang berbaris panjang memenuhi stesen minyak itu memberi pandangan yang berlainan dengan katanya : "rakyat yang telah memilih BN sehingga diberi peluang lagi untuk memerintah negara kena bertanggung jawab kerana memang dia telah tersalah pilih".

Demikianlah siri kezaliman kerjaan BN yang bermula setiap kali diberikan lagi mandat untuk memerintah negara, Sahlah BN adalah Barang Naik, dan Banyak Naik sebagaimana hari ini tercatat sebagai kenaikan paling tinggi dalam sejarah kenaikan harga minyak di Malaysia.

http://idhamlim.blogspot.com

No comments: